RHINESTONE s.r.o.
sed dolor nulla veroeros
Testování na jezu Přerov. Porovnání protipovodňového hrazení.
Dne 24.7.2012 se během týden trvajícího každoročního cyklu vypuštění nadjezí jezu Přerov, tzv. „srážky“, uskutečnil srovnávací test moderních systémů provizorních protipovodňových opatření (dále jen PRPO) s klasickou, léty ověřenou a doposud absolutně nejčastěji používanou metodou PRPO – pytli s pískem, neboli „pytlováním“. Hlavním smyslem tohoto testování bylo zjistit, zda jsou moderní PRPO schopna v plném rozsahu nahradit pytlování a zda je jejich relativně vysoká pořizovací cena dostatečně kompenzována jejich efektivitou, která se projeví jak při samotném budování těchto bariér, tak při jejich opakovaném použití.
Doplňkové parametry v nichž lze dále moderní systémy PRPO srovnat s pytli s pískem:
WATERGATE VOP AQUA BARRIER PYTLE S PÍSKEM
K vyhotovení časového snímku se přihlásili dodavatelé systémů WATERGATE a VOP a dále krizový štáb města Olomouce se systémem AQUA BARRIER (ve verzi PALLET BARRIER), který má ve svém vlastnictví. Tyto systémy svým konstrukčním provedením pokryly pouze část širokého spektra v současnosti vyráběných a používaných typů PRPO, i přesto byly výsledky jejich časových snímků v porovnání s pytlováním vypovídající.
Parametry hrazení a jejich srovníní s pytlováním
Popis na místě zaznamenaných parametrů:
1. DOPRAVA
Kritérium transportních nároků PRPO, které má zásadní vliv na operativnost jeho nasazení a to jak z hlediska času, tak z hlediska terénní průchodnosti transportního vozidla. Škála vozidel byla kompletní, od jednoho osobního vozidla, přes různé kombinace vozidlo-přívěs, až po dvě vozidla nákladní.
2. POČET OSOB
Počet osob provádějící montáž byl plně v kompetenci jednotlivých dodavatelů. Jedinou podmínkou bylo, že se tento počet nesměl po celou dobu montáže a demontáže měnit. Nejnižší zaznamenaný počet osob při montáži byl 5, nejvyšší 30.
3. POČET KONSTRUKČNÍCH PRVKŮ
Čím více je potřebných konstrukčních prvků, tím citlivější je konstrukce PRPO vůči negativním důsledkům lidského faktoru (nedodržení montážního postupu, zapomenutí některých prvků ve skladu, v jiném vozidle atd.) a tím méně se hodí pro operativní použití laickou veřejností. Minimální počet prvků při montáži byl 2 maximální 7.
4. ČASOVÁ NÁROČNOST VÝSTAVBY PRPO
Zaznamenaný celkový čas výstavby PRPO se skládal ze dvou položek, přípravy (na břehu) a montáže (v toku). Ne u všech systémů byla příprava na břehu zapotřebí. V takovém případě se čas přípravy a montáže sčítal.
5. a) PŘÍPRAVA NA BŘEHU
Vybalení všech konstrukčních prvků z vozidla, hrubé sestavení dílců před jejich přenesením do toku atd. U těch systémů, které přípravu na břehu využily se tato doba pohybovala v rozmezí od 3 do 11 minut.
6. b) MONTÁŽ V TOKU
Čas montáže v toku ze počítal od okamžiku vnesení prvního dílu PRPO do vody až do doby ukončení všech prací, a odstoupení osob provádějících montáž od PRPO.
7. ČASOVÁ NÁROČNOST DEMONTÁŽE PRPO
Celkový čas od zahájení demontáže PRPO po naložení jeho posledního kusu na vozidlo.
Odvozené veličiny - porovnání efektivity daného systému PRPO s pytlováním:
Odvozené veličiny (člověkominuty a člověkometry), jimiž byla rámcově porovnána efektivita daného systému PRPO jsou již ze svého principu zatíženy chybou, která spočívá v úvaze jediné teoretické osoby (neunavitelné a nadlidsky silné), která je schopna pracovat od počátku přípravných prací až do konečného okamžiku montáže PRPO konstantní (rozuměj maximální) rychlostí, což v reálu není možné. Poznámka: Ani ten nejlehčí presentovaný moderní systém PRPO by nebylo ve výše uvedených podmínkách reálné zbudovat za přítomnosti méně než dvou osob. Ačkoliv tedy mají tyto odvozené veličiny pouze orientační charakter, přesto jsou rozdíly výsledků mezi moderními systémy PRPO a pytlováním natolik veliké (lišící se o řád až dva řády), že si z nich lze odvodit rámcové závěry.
1. TEORETICKÝ ČAS
Čas za který by jedna teoretická osoba sama postavila hráz délky a výšky 1m. Konstantou je v tomto případě rozměr hráze. Výstupem jsou člověkominuty.
2. TEORETICKÁ DÉLKA
Délka hráze, kterou by jedna teoretická osoba sama vybudovala za stejný čas jako 1m hráze stejné výšky z pytlů s pískem. Konstantou je v tomto případě čas. Výstupem jsou člověkometry. V závislosti na proškolení a připravenosti posádek lze při příštím vyhodnocování obdržet odlišné výsledky.